Matrixkullen är här, 7 underbara valpar i Glivarp!

Söndag den 5 maj så fick Pandora 7 underbara valpar. Det blev 5 tikar och 2 hanar. All mår bra och Pandora är en fantastisk mamma, med ett stort lugn och en massa pysslande. Pandora har alltid varit mycket renlig av sig och brukar ge sig själv pedikyr om inte klorna blir klippta i tid. Med samma noggrannhet ser hon nu till att valparna har det bra. Hon har en härlig egenskap, att när hon varit ute från valplådan en stund och vill krypa ner igen, och valparna ligger utspridda så det kan finnas minsta risk att hon hoppar på dem, då kommer hon och ber om hjälp. Går jag bara dit och samlar ihop dem så hoppar hon lugn ner i lådan igen. Så försiktig!  Mormor Ztella och moster Padme göre sig icke besvär till valplådan ännu. Pandora signalerar tydligt att detta är mina valpar. Än så länge är valparna en "hög" med underbara små bruna, alla blev helbruna med en vit teckning på bröstet, individer. Någon är lite större och utmärker sig pga av det, någon lite mer intensiv och utmärker sig så, men just pga att de är så lika så är det svårt se skillnad på dem i dagsläget. Halsband för att kunna skilja dem åt är beställda!  Nu börjar det svåra arbetet att hitta det bästa hemmen till valparna, Jag har träffat och pratat med så många fina valpköpare under planering och dräktighet och det kommer bli svårt att välja.






Denna gången har vi valt filmen Matrix och Matrix reloaded när vi döper valparna.
Ingen valp är döpt ännu men de kommer att få heta:

Tikarna:
Matrix
Trinity
Persephone
Orakle ( variant på Oraklet)
Niobe

Hanarna:
Neo och Morpheus

Annars är det en alldeles undebar majmånad just nu. Lagom temperatur på dagarna och många fina kvällar som bjuder till div hundaktiviteter. Jag har kommit igång ordentligt med att motionera Ztella och Padme med kickbiken. Har även varit ute och tränat släpspår inför sommarens prov i ES- grenarna.
Padme och jag går lydnadskurs/apportkurs på onsdagarna, moment som linförighet är inte vår grej i övrigt så går det bättre. På söndagarna är det meningen vi ska träna viltspår...det har varit en massa ivägen för just det, men jag hoppas vi kommer igen nu på söndag. Jag har även röntgat Padme med goda resultat, hon har HD A. Så nu är tre av valparna i StarWarskullen röntgade med HD A.



Ztella apporterar fortfarande kaninen med stor entusiasm och otrolig glädje. Detta härlig temperament och glädjen i att få jobba ihop med mig är så härligt att se. Det samma gäller nu på kvällarna då vi är ute och kör kickbike. Hon knotar aldrig! Padme har ärvt Ztellas arbetsglädje och snällhet.



Valborgsmässoafton i Skillinge! 
Det är riktigt vackert ute nu!





 Den lilla beagle damen, Nova, är en härligt busig liten tjej. Hon är snart 3 månader och fungerar inte allss som en vorsteh. När alla andra hundar är inkallade och väntar på att få gå in så tar hon sig en egen sväng i trädgården. Är hon inte klar så kommer hon inte. Mycket självständig dam! Samtidigt som hon vill vara riktigt nära och sover på min kudde, jämte mig, på nätterna. Jag har genom mitt eget beteende förstått lite av problematiken kring ouppfostrade småhundar, det är nämligen enklare att ta henne under armen och gå, än att prata med henne. Vilket gör henne just ouppfostrad :) Hon behöver inte lära sig lyssna eftersom matte då hon tröttnar,  kommer hon och hämtar mig och lyfter upp mig och går. Har även funderat i banorna att lära vorstehhundarna att apportera beagle ! Om jag har sele på henne så borde det fungera, eller vad tror ni?


             


               



Ska bli otroligt spännande att se hur hon blir då hon växer upp! 






Populära inlägg