10 små underverk födda 20130204

I går natt vid två tiden väckte Ztella mig och en timma senare så föddes den första valpen. En stor rund och välmående tik.
Sedan tog det en bra stund tills nummer 2 kom. Men strax före tio i fem kom en lika stor och välmående hane. När Ztella skötte om honom som bäst så kom nummer tre liksom bara sådär. Kvart över sex på morgonen var 8 valpar födda och Ztella la sig till ro och pysslade med de små och sov en stund.






Ztella sov med valparna och jag satt bredvid och studerade underverken, då det helt plötsligt 3,5 timme senare kommer en valp till. Lika förvånade blev vi inte då nummer 10 kom ytterligare en timma senare.

Sedan la sig lugnet ordentligt i valplådan och jag låg bredvid på min säng och slummrade.


Under dagen så försämrades tillståndet för valpen "lilleman" han var vid födseln mycket mindre än de andra men slogs på bra i början. Vi bestämde oss för att ge honom en chans och matade honom under eftermiddagen och kvällen i hopp om att han skull komma ikapp. Han kröp ihop med sina syskon och det var som vi såg det ingen akut kris. Men senare i natt så hade Ztella puffat undan honom och jag tog över värmandet och matandet. Men vi lyckades inte rädda honom!

Idag råder ett härligt lugn i lådan med runda goda små valpar som krälar omkring och buffas med varandra och Ztella. Ztella hade föredragit att valplådan varit placerad under Max skrivbord, men hon får snällt stanna där hon är!




Ett underbar liten hög med valpar! 

Valparna kommer att få namn efter rollfigurerna i filmen Avatar.
Avatarfolket är ett långbent folk, som är mycket fredliga och lever nära naturen med jakt och fiske. Ztellas vackra "danska" nos har även den inspirerat oss till likheterna mellan just Avatarerna och Vorsteh.

Då min ansökan om kennelnam inte blivit handlagd klar ännu så vet jag inte ännu om det blir 
Glivarps eller Glivarparnas

Men valparna kommer att heta:
Glivarps eller Glivarparnas

Tik:
Na'vi
Neytrin
Mo'at
Pandora

Hane:
Tsu'tey
Eytukan
Avatar
Aang
Taronyu

Ett av hannamnen är utbytta till Taronyu - vilket betyder jägare på Na'vi. Vilket känns mycket passande på en vorsteh!
Tack Emma för tipset! 




Populära inlägg